Fina bilder - fula ord.

Nog med fina bilder, nu ar jag bara arg.
    3500 SEK har idag gatt forlorade, rakt ut i ingenting. I hamnen i Lumut. Automaten sa Error, fel pa tekniken. Kontoutdraget sager pengarna uttagna. Skit-bankomat, skit-Nordea, skit-Malaysia.
    Man kan gora JAVLIGT mycket med 15 000 baht. Det ar nastan tva veckors budget. Gah.
Om nagon har lust att losa mitt problem, typ ringa Forsakringskassan eller vad som helst, sa gor garna det. Jag sitter tyvarr fast bland hoghus och avgaser i ett illaluktande rum. Hurra.

/ Joanna

Ett aventyr pa cykel.

I torsdags bestamde vi oss for att ta vara pa en molnig dag och gav oss darfor ut pa en cykeltur. Pa vart underbara guesthouse far man lana (hemskt sma och obekvama) cyklar, sa dar tjanade vi in nagra slantar!
I alla fall. Det blev verkligen ett aventyr! Har ska ni fa se...

Johans favoritfagel. De ar overallt, flaxar runt, tjafsar med varandra, ar allmant coola.

Har befinner vi oss alltsa pa vagen.

Stannar och tittar lite pa utsikten, glatt ovetande om vad som vantar...

Detta! Helt sjukt branta backar, uppat!

Som gjorde oss fullstandigt genomblota. Dels av svett...

... dels av regnskogsfukt.

Och plotsligt, mitt i djungeln, kommer en skorpion krypande.

Och detta fick vi se langs vagen. En jattestor sopstation. Observera hur liten traktorn ar.

Begravningsplatser.

Fiskebyar.

Och annu mer byar, som vi akte igenom. Langs hela resan (ca tva svettiga mil) skrattade folk at oss, log och vinkade. Ungefar som att vi var fullstandigt korkade, som gav oss ut pa en cykeltur i den terrangen.
Hur som helst, bra traning blev det och duktiga kande vi oss. Och mycket fick vi se!

Ha det fint!
Johan och Joanna

Nu blir ni bortskämda - fler bilder!

Igar akte vi yt pa en snorkeltur, lika haftigt som alltid!

En Teletubbie.

En av tre apor pa stranden!

Coral Bay, dar vi spenderar dagarna.

Hangmattan nagra meter fran var stuga. (Vi bor inte i sana hus som man ser dar, vi valde en stuga med hus under taket.)

Det har ar frukostbuffen vi pratat om. Goooooott, visst?

En kvall var vi lite trotta och roade oss med att fota varandra. Hehe.

Och har ar vi pa en favoritrestaurang i Krabi, Debbie's. Varje gang man kommer in skriker alla som jobbar dar, odefinierbara ord, sa hogt de kan. Ratt kul.

Tre bilder.

Pangkor.

Nu har vi tagit oss med riksha, farja, lokalbuss och farja igen till den vackra lilla on Pulau Pangkor, annu ett paradis!
     Med en rosa minibusstaxi tog vi oss sedan 2 km over on till den strand som skulle vara den popularaste bland budgetresenarer, Teluk Nipah. Det vi kom till var inte direkt vad vi hade forvantat oss, aven om vi visste att detta inte var lika populart som t ex Langkawi och att det mest ar inhemska turister som tar sig hit.
     Nipah bestar namligen utav en gata som stracker sig ca hundra meter langs stranden med lite enkla restauranger/gatukok som blickar ut mot vattnet. Pa andra sidan ligger det nagra affarer, nagot guesthouse och typ tva restauranger. Sedan gar det in tva gator fran strandvagen med nagra guesthouse med tillhorande restauranger och allt detta omges av tat regnskog.
     En liten promenad fran detta ligger den otroligt vackra stranden Coral Bay. Turkost vatten, vit sand och djungel som tranger sig pa. Ett dussintal vasterlanningar befinnner sig har med oss annars ar det mest malajer, jattestora nashornsfaglar och apor. (Min lycka ar gjord! Jag har sett vilda apor! / Joanna)

Som ni forstar kommer vi alltsa att stanna har ett tag. Snorkla lite, cykla runt on, aka pa nan battur, ata frukostbuffe (inte sa lyxigt som ni forestaller er nu, men sjukt gott och man far ta hur mycket man vill av det som finns), sitta i soffor och titta pa tv utomhus, osv. osv.

Ta hand om er!
Johan

PS.

Jo. Inte for att vara ohovlig, men.
For er som planerat att / brukar / vill skanka mig en gava pa den stora dagen den 30 april... Om ni inte redan kopt nagot, gor inte det! Jag behover inga saker, snarare mojlighet att kunna njuta annu mer av den har resan. Ni fattar resten..! :)

Ursakta mig for oartigheten och titta vidare pa de fina bilderna istallet!

Kramar

Georgetown.

Hej pa er!

Igar var en mycket underlig dag! Men kul, forstas. Vi bestamde oss for, att istallet for att ta den latta vagen, en enkel farja direkt till Pulau Penang, aka via the mainland. Dels for att var gulliga, japanska hyresvardinna sa att det var billigare och i efterhand for att det var betydligt mer larorikt.
Sa. Vi lamnade var lilla stuga och akte dyr taxi till hamnen. Dar letade vi reda pa biljettstallet, vantade ett tag och gick sen pa farjan. Tur som vi hade lyckades vi knipa de basta platserna, langst fram. Batturen tog lite mer an en och en halv timme och sa var vi framme i Kuala Kedah. Dar letade vi en stund efter lokalbussarna men gav snart upp och hoppade in i annu en taxi som i aksjukefart bjod pa en hysterisk tur till Alor Setars Bus Terminal. Dar fick vi snabbt biljetterna i handen av en kille, men eftersom vi ville ata och ga pa toa forst sa sa vi att vi ville aka senare.

Alldeles i narheten hittade vi McDonalds-kopian MarryBrown, bestallde in varsin friterad kycklingburgare och gick sen att leta efter ratt buss. Det var varmt och svettigt forstas och da vi handelsevis ar en nyans blekare an alla andra och bar pa nat kilo tyngre packning sa blev vi snabbt utstuderade. Efter att ha vantat ett tag pa att nat skulle handa var det en liten tant som sa nat till en kille som i sin tur tog oss till en buss. Lattledda som vi ar sa gick vi med, klattrade in i en jattestor, jatterod, jattetom buss med fatoljer till saten.

Och gissa vad? Vi hade hela bussen for oss sjalva! Varfor liksom? Ingen aning. men fruktansvart kul. Sa vi placerade vara vaskor i varsitt sate och sedan oss sjalva langst fram, med en harlig utsikt over hela vagen och gott om plats att satta upp fotterna. (Det tog ungefar en kvart for mig att sluta fnissa at hur fanigt det var med en sa stor buss for bara oss, haha.)

Bussresan tog ca en och en halv timme och sa stod vi helt plotsligt pa en regnig hamn. Tillsammans med ett antal malaysiska skolklasser slussades vi igenom hela stallet och befann oss plotsligt pa en farja. Dar at vi varsin cheese bun och sa var vi framme.

Ytterligare en taxi tog oss till SD Guest House, dar vi checkade in. Och inte i vilket rum som helst, utan...

Tadaa! I ett familjerum! Med fem sangar! Och AC! Precis vad vi inte behovde! Men, vi slapp i alla fall betala for mer an ett dubbelrum, vilket ju var snallt. Agaren sa att vi kunde leka Hide and seek om vi ville och vi ar nog beredda att halla med.

Ungefar sa har ser i alla fall China Town i Georgetown ut. Som att ga rakt in i Kina.

Och den har bilden beskriver hela stan ganska bra. Lyx mitt i smutsen. Alldeles i narheten av det har stallet ligger Penang State Museum som vi sa klart har besokt. Dar fanns typ tragrejer, tenngrejer och gamla dockor. Och vi kom dit i precis samma stund som alla skolbarn som finns pa den har on, sa ni kanske kan forestalla er ljudnivan. Hur som helst sa kostade besoket bara en ringgit, vilket ar ca 10 baht, vilket ar ca 3 kr. Ingen skada skedd, med andra ord.

Sa har ser det ut i princip overallt. Pa vissa gator finns trottoarer som man kan ga pa men annars galler det att kryssa fram mellan bilar, manniskor som skalar notter, tusentals motorcyklar osv. Tva saker ar viktiga! Bli inte pakord! Ramla inte ner i vagkantsdikena! (Bland mat, sopor och annat mysigt.)

Pa jakt efter en bussterminal dar det sags finnas ett stalle som kan beratta for oss hur vi kan ta oss till Pangkor, en annan o, hamnade vi istallet har. I varldens storsta varuhus. Ett mycket patagligt moljoombyte.

Lite snabbfakta
- Vissa problem med var medhavda teknik har uppstatt. Vilket betyder att min kamera inte vill samarbeta med nagon dator alls och att Johans ena minneskort (med tvahundra JATTEFINA bilder) har drabbats av en s k trojansk hast (virus), sa de bilderna verkar for tillfallet forsvunna. Mycket frustrerande!
- Varje dag sedan vi kom till Malaysia har det antingen regnat, askat eller blixtrat. Vilket ju verkligen skiljer sig fran Thailand. Dock ar det lika fuktigt och temperaturen haller sig stadigt over trettio grader. Det betyder tva saker. Dels att ens hud ar len som pa en bebis, dels att man maste duscha med kallvatten varje dag.
- Olen ar dyr och i de flesta butiker sitter lappar med informationen "No Halal", vilket innebar att Johan, enligt Islam agnar sig en hel del at Haram. Ett plus ar att har finns fler an tre olsorter. (Sager Johan.)
- Mobiltelefonen vi tog med hemifran, ar vardelos. Telefonkortet funkar inte, laddaren glappar och det enda vi anvander den till ar att kolla klockan, da vackarklockan som vi kopte i Bangkok nastan har slutat fungera. Den sackar efter tiden.
- Kvallarna ar ljusare har, eftersom klockan ligger en timme fore, jamfort med Thailand. Det ar skont, men vi blir trotta redan innan det blivit morkt.
- Och som sista fakta kan vi meddela att vi faktiskt ar brunare i verkligheten an pa bilderna. Sa ni vet.

Imorgon aker vi formodligen till Pulau Pangkor, som ar annu en o langs Malaysias vastkust. Den finaste, sags det.

Joanna (och lite Johan)

Vardag.

Hej vanner, mammor, pappor, syskon, morforaldrar, mostrar och alla andra!

Nu har vi befunnit oss pa Langkawi sen i lordags kvall vilken har resulterat i en intressant grej, namligen att vi kommit in i en slags vardag! Jatteharligt kanner jag, da de senaste tva veckorna varit ratt intensiva.
Har pa Langkawi har var varld krympt ihop till en liten stuga, nagra restauranger, affarer och en strand. Allt inom ca fem minuters gangavstand. Helt okej! Tack vare det har vi fatt till lite rutiner som ser ut ungefar pa foljande satt:

8.30 - 10.00. Vi vaknar. Antingen harligt utvilade och redo for en ny dag, eller som oftast, klibbiga av varme eller fuktiga lakan, kliandes pa myggbett, uppretade av alla faglar och andra varelser som skriker i traden utanfor osv. osv. Nar man vaknat vill man formodligen ga in pa toaletten/duschen. Jag som inte ar speciellt radd for myror, geckoodlor, spindlar och kackerlackor, men anda inte vill ha dem pa mina fotter, brukar hoppa i mina flip-flops. Det ar ocksa bra att gora eftersom vattnet fran handfatet rinner direkt rakt ut pa golvet ur ett ror.

9.00 - 11.00.
Vi gar och letar efter en restaurang att ata frukost pa. Oftast blir det Breakfast Bar dar de har underbara ost- och tonfiskmackor. Till det dricker vi oftast te och kaffe och/eller nan god juice. Egentligen finns det valdigt mycket frukost att valja mellan pa alla stallen. T.ex. fruktfat med exotisk, farsk, uppskivad frukt, yoghurt och musli osv.

10.00 - 13.00.
Formiddagstiden spenderar vi pa lite olika satt. Vi kan ga runt en svang pa gatan med alla affarer, ga till stranden eller ga tillbaka till stugan och lasa/spela kort. Det sistnamnda har blivit var klara specialitet och nagot vi agnar en hel del timmar at, en vanlig dag.

13.00 - 14.00.
Dags for lunch! Oftast har vi redan tittat ut ett nytt stalle att prova eller sa har vi bestamt nagot av de sakra korten, dar vi vet att det ar relativt billigt och gott. I Malaysia ar det lite lattare att fa tag pa olika sorters mat an i Thailand. En favorit ar en indisk restaurang som ar ratt dyr men maten ar jattegod.

14.00 - 17.00.
Vadret ar ofta fint och vi tillbringar tiden ungefar som pa formiddagen. Antingen pa stranden eller i stugan. Stranden ar jattefin, lite grumligare vatten an pa andra stallen vi besokt men helt okej anda. Det ar langtifran trangt och nagra skuggstallen under palmerna kan man alltid hitta. Nar vi inte badar/simmar/plaskar runt, laser vi forstas eller spelar lite mer kort. Till och med dar har vi fatt in en rutin. Tva ganger Vandtia, tva ganger Uno och tva ganger Svarta Maja.

17.00 - 19.00.
Vi ar tillbaka i stugan, duschar av oss all sand och salt samt passar pa att kanna oss frascha och rena en stund. Vilar lite, hanger upp handdukar, halsar pa myrorna, skrammer ivag lite katter som vill in m.m.

19.00 - 22.00.
Vi ater middag pa nan restaurang som vi inte redan varit pa under dagen. Efter det gar vi antingen runt och spatserar lite, tittar i bokaffarer, pa klader osv. Sitter nan timme pa ett internetcafe.

22.00 - 0.00.
Ibland satter vi oss pa nat stalle igen och dricker nanting, annars gar vi tillbaka till stugan igen. Aktar oss for galna skalbaggar som flyger i luften, skakar bort myrorna fran lakanen, tapper igen halen i fonstrets myggnat med badlakan och somnar till sist. Till ljudet av en surrande flakt och skrikande faglar.

Kort och gott, sa skulle man kunna beskriva vart paradis pa Langkawi! Varken speciellt rent eller glamourost, men fantastiskt harligt anda.

Ta vara pa varsolen!
Joanna

Nagra fler bilder + info.

Hej allihopa. Kul att ni kommenterar sa mycket! Det gladjer oss varje gang vi tar oss en titt.
Vi befinner oss for narvarande pa Langkawi i Malaysia.
Tog oss hit for nagra dagar sedan och har slagit oss till ro har en stund.
Medan vi laddar batterierna far ni har nagra vackra, coola, intressanta och spannande bilder.
hall till godo mitt herrskap!

Ta hand om er, for de gor vi.
peace/ johan.

Grillad fisk och skaldjur pa stranden, Koh Tao.

Joanna poserar i Krabi Town.

Jag och Joanna pa Bamboo Island, utanfor Krabi.

Vi badar rellativt mycket.

Joanna snorklar pa var tur runt oarna.

Vart fina, mysiga hus pa Langkawi. (Malaysia)

"Ligga och lasa i skuggan av en palm pa stranden ar nog det basta som finns."

Stranden.

Joanna ater sin andra frukost i Malaysia iford Johans bruna linne som vittnar om en tidigare visit i Thailands huvudstad.

Jag diggar fargkombinationerna pa gatan har i Cenang, Langkawi, Malaysia.

Phi Phi Islands.

Idag har vi gjort nat himla bra, namligen akt pa en attatimmars battur till Phi Phi Islands.
   Det gick ut pa att aka speed boat till strander och korallrev, dar vi badade och snorklade. (Att snorkla ar ungefar det coolaste man kan gora!!)  Vi stannade aven och at lunch och gick en shoppingrunda pa ett stalle.  Bra dag  med andra ord!
   Nu pa kvallen har vi handlat matsack pa riktigt thailandska sma butiker, dar man skulle kunna ga runt en hel dag och bara undersoka allt. Matsacken ar for imorgon, da vi ska... tadaa! Byta land! Efter ca 8-10 timmar med buss och bat kommer vi till Langkawi, Malaysia. Mycket spannande!

Ta hand om er i snon!
Joanna&Johan

Vad vi ser.

Morgonutsikten fran en av vara bungalows pa Koh Tao.

En vansinnesfard. Syns tyvarr inte hur sjuka backarna var.

En glad pirat med lagom brand harbotten.

Han som bodde pa var veranda och vackte en pa natterna. Ge-ckooo!

Skitbra bok! Och ja, sant dar gor vi ofta.

Stackarna ar pa vag till Phuket. Vi fick en trang minibuss, men vi fick i alla fall sitta inuti den.

Jag lovar, alla frukostar ser inte ut sa har. Den har var underbar!

Hundar, hundar, hundar overallt.

En mer vanlig frukost.

Tyvarr vanjer man sig vid denna syn alltfor fort.

Sopor, sopor, sopor overallt.

Coconut shake ar inte en av vara favoriter.

Vart paradis pa jorden, so far...

Farsk, grillad Red Snapper fisk och shrimps pa stranden.

En vacker, tidig morgon pa Koh Tao.

Krabi.

Jaha, da var vi ater i civilisationen. Efter fyra (rekord!) natter pa Koh Tao var det dags att aka vidare, mest p g a att vi inte hade nagra kontanter kvar. Sa, dagen har bestatt av narmare 11 timmars resande. Taxi, bat, bat, buss, minibuss, taxi och sa framme, pa ett helmysigt guesthouse nara Krabi town.
    Man kan saga sa har, jag alskade Poseidon Bungalows och hoppas vi kan ta oss dit igen. Men, nar vi kom hit idag slog det mig att det ar ratt skont att slippa myror i hela vaskan, vakna av hysteriska syrsor som gor en dov, fullt av geckoodlor som ropar overallt (jompa, inte later val dina ge-ckooo hela tiden?). Det ar ocksa ratt skont att det finns en toalettstol man kan sitta pa, att det ar en dorr mellan toan och sovrummet och att flakten verkar fungera som den ska. Som ni marker har man mycket mer intressanta problem har, an hemma! ;)
    I ovrigt sa har jag dragit pa mig nan lattare magsjuka, mar inte jatteprima men nan katastrof ar det verkligen inte. Med tanke pa att jag forsorjt Apoteket i Norrtalje for flera ar framat, sa har jag en hel del att kurera mig med, om man sager sa.

Vi har inte planerat hur lange vi stannar i Krabi, ska nog forsoka sakta ner pa farten lite. Den har ar en stad vi fastnat for pa bara nagra timmar, sa vi kommer formodligen vilja stanna en stund.

En kul grej ar att jag inte langre blandar folk med min ljusgrona hy, numera kan man faktiskt se borjan pa nagot riktigt frascht! Det kanns ju bra. Och allt for mycket har vi inte brant oss.
   Faktum ar att man vanjer sig oerhort fort vid den har varmen! Mestadels ar det bara skont att kunna ha linne och shorts dygnet runt, pa kvallen flaktar det till och med litegrann om man har tur.

Jaha, det var allt for mig for ikvall! Klockan ar tio har sa det ar snart laggdags for oss turturduvor (ingen kan pasta att vi sover for lite i alla fall!).
Jag hoppas ni har det jattebra dar hemma och saknar mig en smula ibland. Jag tanker pa er!

Pussar & kramar

Paradiset.

HAR AR UNDERBART!

Vi har hittat dromstallet. Poseidon Bungalows pa Koh Tao, 300 baht per natt. Fantastisk strand. Sjukt mysiga stallen att sitta hela kvallarna. Och sa vidare, och sa vidare...
   Sa ni kanske forstar att vi inte ar sa internetintresserade. Kommer kanske ta ett tag innan vi skriver igen, sa ni vet liksom! Forsokte skicka sms, vet inte om de kom fram..
Hur som helst, oroa er inte, vi ar fullstandigt under kontroll och lite till :)

Pussar & kramar

Koh Tao.

Idag har vi akt en massa buss och en massa bat. Bada ar branda och helt slut, den har on ar ungefar enbart berg att bestiga sa fort man ska nanstans. Men, vi har hunnit med att checka in i en bungalow, atit supergod lunchmiddag med utsikt over havet, halkat fram over koraller och tagit ett snabbdopp i havet. Oerhort varmt i vattnet, som ett jattebadkar.
   Stallet vi bor pa ar lite for dyrt sa vi ska forsoka fa tag pa ett billigare dar vi kan stanna en vecka och forsoka njuta lite ocksa, inte bara flanga runt. Sen far vi se vad som hander. Nagot som slagit mig ar hur forvanansvart enkelt det ar att leva i nuet nar man reser sa har. Det kommer av sig sjalvt, det dar alla pratar om att man ska forsoka uppna. Otroligt skont.
   Nagot annats som slagit mig ar syrsorna har. JOSSES! Jag tog for givet att det var nagon som renoverade ett hus utanfor dorren, men nej. De vasnas sa man far hoja rosten for att hora varandra. Ratt coolt!

Ha det bra!

Har kommer lite bilder!

massagestallet i bangkok. jag lag pa en san dar sang!

pa en restaurang vid havet i hua hin.

tagstationen i bangkok.

sitter i vaningssangen och kollar oar att aka till.

bergsutsikt fran taget.

Liten update: Vi pratade just med frun har i huset och hon hjalpte oss att bestalla biljetter till Koh Tao. Sa redan klockan atta imorgon bitti bar vi av, underbart! Fyra-fem timmar buss och sen en och en halv timme bat. Sedan vantar snorkling och vackra vyer i nagra dagar. Fantastiskt!

Take care!
Johan&Joanna

Hua Hin.

Det har hant en del sen sist!
  Som sagt var jag pa thai foot massage - och VILKEN UPPLEVELSE! Det var bland det basta nagonsin. Fantastiskt duktig var hon. Jag hade forvantat mig lite fotmassage en timme, till ett varde av ca 40 kr (jag vet, det ar sjukt). Men detta var nagot helt annat. Hon borjade med att tvatta fotterna (kandes lite knappt, men bara det var vart en femtiolapp) och den kommande timmen hade hon varit fran tarna och anda upp till huvudet. Hela benen, lite pa ryggen, nacken, huvudet, mellan ogonbrynen (!). Och det var inte bara lite klam har och dar, hon drog och slet, knackte allt som kan knackas och ja, ni fattar. Under tiden blaste flaktar och klassisk thailandsk musik spelades. Det t o m luktade gott och sa avslutades det hela med en kopp te.

Sen gick vi lite pa Khao San Road, drack watermelon shake, hamtade vara tunga vaskor, kopte falafel och hoppade pa en tuktuk mot tagstationen. Och ja, fram kom vi ju. Och kul var det.
   Pa tagstationen vantade vi i en och en halv timme, letade toaletter, var med om stromavbrott osv. Taget paminde lite om filmer man ser fran andra varldskriget, men det var ratt skona saten i alla fall!
    Vi trodde att resan skulle ta tre timmar, pa biljetten stod det fyra och i verkligheten var vi fullstandigt slut nar vi gick av i Hua Hin, fem och en halv timme senare. En liten man med de starkaste vader jag sett, tog oss pa cykel till ett lyxigt guesthouse pa Lyckliga Gatan, Karleken. Fullt av svenskar forstas. Dyrt som tusan. Sa vi cyklade vidare och kom till Kings Home, dar vi nu bor. Ni kan inte forestalla er vad det ar for stalle. Grejen ar att vi bor hemma hos King (en enormt overviktig hollandare med liite for hoga tankar om sig sjalv, med tanke pa smeknamnet) och hans familj. Vart sovrum ar mittemot deras och pa overvaningen bor en kvinna vi annu inte sett, med sin fyra dagars-bebis, samt en svensk kvinna som har mycket skrammande att beratta om detta stalle. Mer information kanske kommer...
   I alla fall. Det ar en lang historia, som jag garna kan beratta om sen. Kort sagt ar Hua Hin fullt av aldre vasterlandska man och sma thailandskor. Inget for oss, vi ska vidare imorgon.

Nu ska jag ga och leta reda pa Johan, han blev just jatteirriterad av nagon anledning (= snuset ar slut nu) men det ska vi nog kunna ordna upp med ett svalkande dopp i Kings lilla pool har utanfor.

(Den har datorn ar fruktansvart seg, annars skulle ni fa se bilder pa allt. Men det far bli en annan gang, har ar for svettigt.)

Ta hand om er och tack for alla mysiga kommentarer!

goodbye bangkok.

Hello.
Detta e johan som skriver for forsta gangen.
Har precis lamnat joanna pa en timmes thai foot massage och har i uppdrag att leta lite info om Hua Hin.
Gardags kvallen blev mysig som tusan da vi bla chillade med spring rolls till en av de basta trubadurer jag nagonsin sett.
Spelade t ex tracy chapman och pink floyd, bara de e ju wonderful!
Kanns skont att snart fa lamna khao san road ett tag, aven om det e riktigt soft har sa blir man matt pa det.
Det ska bli skont att snart dra i sig lite havsluft efter att ha andats bangkoks fororenade luft nagra dagar nu.

Vi har fatt en bra start och det kanns som om bade jag och joanna e gjorda for detta.
Sa det ar med en obotlig optimism som jag nu onskar alla en trevlig onsdag morgon medan vi tar taget soderut.

peace\ juan.

khao san road at night.
Khao san road at night.

Khao San Road.

Hej alla!

Imorse vaknade vi utan att veta vad klockan var (ja, klocka ar det enda vi glomt ta med!). Ni kanske kan tanka er hur skont det var!
   Dagen har vi agnat at att ata farsk frukt och yoghurt till frukost, gatt pa Khao San Road som ar typ varldens coolaste jattegata med nastan enbart saker jag vill kopa. Vi har aven atit god lunch pa ett mysigt stalle med flakt (omojligt annars!) samt tagit nagra kallduschar och vilat pa rummet. Sammanfattningsvis, tagit det lugnt alltsa.
   Och jo, jag maste klargora det har med varmen. Johan har tidigare forklarat att ja, det ar valdigt varmt men man vanjer sig. Och jag har tankt att jaja, ungefar. Men alltsa, det ar sanslost. Helt sjukt obeskrivligt. Inte stekvarmt utan kokvarmt. Och vissa gar runt i jeans! Det ar tryckande, som i en bastu, overallt. Pa den stora gatan, i alla sma grander, pa restauranger. Det finns vissa undantag, som 7Eleven och resestallen. Men, jag borjar anpassa mig lite smatt! Jag menar, igar trodde jag att jag skulle do och var halvt panikslagen. Idag, ja. Man klarar det helt enkelt.

Ikvall ska vi ata middag pa nat mysigt stalle, kanske kopa nat kul, chilla, dricka nat kallt. Imorgon vid elvatiden ska vi leta reda pa en tuktuk, alternativt taxi, och ta oss ut till tagstationen. Vi har bestamt att ta oss till Hua Hin som verkar vara ett fint stalle for relaxing, as they say.
   Vi vet alltsa inte nar vi hors nasta gang men ta hand om er tills vidare, det gor vi!
(Fungerade inte att ladda upp bilder idag.)

Puss & kram

Landade.

Oj, vad vi ar framme nu. Har finns sma sota odlor, magra katter och en harlig blandning av manniskor.
   Och har ar varmt, alldeles SJUKT varmt! Har man inte varit i Bangkok sa vet man inte inneborden av varme. Sa ni vet.
   Den jattelanga resan gick fint. Himla god mat osv. Dock hamnade vi inte bredvid varandra pa flyget mellan Wien och Bangkok, men, Johan laddade en kvart, tog sen mod till sig (pa Joannas begaran) och lyckades byta plats med en timid thailandska. Tur!

Jaja, nu har vi i alla fall checkat in pa Guesthouset, atit middag och kylt ner oss med en kalldusch. Lite smatrotta sadar, ber vi att fa aterkomma med mer information framover!

Puss och hej!

Helt vanliga kladkrokar.

(Elin! Fixa sa rubriken syns ar du gullig!)