Last Monday before.


Man kan väl säga att det är nu nedräkningen börjat på allvar. Idag är sista måndagen i snön, imorgon sista tisdagen på vaccinationskliniken... Snart är det söndag och då sticker vi.

Igår insåg jag att resfebern redan tagit fart.
   Ni vet, man ska dricka Dukoral, ett vaccin mot kolera. (Vilket jag trodde var en artonhundratalssjukdom som alla dog av...) I alla fall. Tre pyttesmå flaskor fick vi, som ska förvaras i kylskåp. Jag har tagit min första dos och Johan skulle ta sin igår, men bestämde sig att ta den dagen efter istället.
- Då måste du gå upp med den där till kylskåpet.
- Vadå?
- Ja, de måste ju stå i kylskåp.
- Jaha, men det är en som inte gör det.
- Va?
- Ja, den ligger i påsen i skafferiet.
- VA?!
PANIK. Fick jag, så klart. Sprang upp, tog den ena flaskan med mig, ställde in den, tog ut den andra ur påsen och ställde in den med. Insåg genast att, nu kommer jag inte kunna skilja på dem om en är dålig. Pengarna började rulla i huvudet, sprang ner, googlade Dukoral kylskåp, och kom fram till att ja, de ska verkligen förvaras i kylskåp.
   Den kommande halvtimmen bestod av panik, resoneranden hit och dit huruvida vi kunde få tag på nytt i rätt tid, vem i hela världen som tagit ut den ur kylskåpet och herregud. Eller, det var jag som hade panik. Johan hade ont i huvudet och tyckte att jag skulle sluta ha panik. Lätt!
   Ja, jösses. Plötsligt flyger han upp ur sängen, jag ligger kvar och bläddrar febrilt i vaccinshäftet tills han kommer ner med ett stort (och mycket, mycket nöjt) leende i ansiktet.
- Du behöver inte oroa dig, den...
- Den är tom va?
- Ja.
   Sedan skrattgrät jag i en kvart, samtidigt som jag förbannade mig själv för att inte minnas att jag ju ställt upp den tomma flaskan i skåpet. Den andra låg längst in i kylskåpet. I kylskåpet! Hej-hurra.
    Historien slutade med att Johan droppade att han kände sig lite som en detektiv när han löste gåtan, sen somnade vi.

Och det där med resfeber, ja. Jag kan aldrig tro att jag skulle reagerat lika hysteriskt i en vanlig situation.. Tror jag.

/ Joanna

Kommentarer
Postat av: Mamma!

Hej raring(ar!)

Härligt att läsa detta,såg allt framför mig...skratt och flin!

Snart landar ni och allt har gått bra, tusen kramar - hörs - puss!

2009-03-02 @ 08:28:44
Postat av: Ilona Bredenberg

Hej!

Missade att önska er en toppenresa innan ni for,så jag gör det nu. Toppen att ni delar med er av era upplevelser och berikar våra snöslaskdagar här hemma.

Ha det underbart önskar

Ilona m fam

2009-03-03 @ 18:43:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0