Bako National Park.

Slakt och vanner! Vi har varit med om nagot alldeles enastaende!
Bako Nationalpark var en helt otrolig upplevelse och jag ska forsoka att delge er atminstone en tusendel av kanslan.



Vi hoppade pa en lokalbuss och skumpade fram i nastan en timme, till en liten hamn dar vi traffade fyra tyskar som ville dela bat med oss.



En halvtimme fardades vi pa flod och hav och kom sa fram till nationalparken.



Det var olika vagar for low och high tide, dar vi gar pa bilden var det en stund senare hav.



Detta var nagot av det forsta vi fick se. Jag vet inte vem det ar.



Sa smaningom vagade sig alla apor fram ocksa. Det var apor i princip overallt.



Nar vi atit lunch och checkat in (i ett jattestort rum med ett minibarsbord, ett terrarium och ett kylskap) bestamde vi oss for att ga var forsta vandring i regnskogen.



Innan vi ens lamnat bostadsomradet fick den mest skarpogde av oss syn pa en varan.



Johans forsta steg i regnskogen. Det kandes precis som att ga in i en arrangerad regnskog pa typ Skansen, men var hur haftigt som helst!



Massa konstiga vaxter fick vi se.



Och rotter, overallt. Det ar mer rotter an mark.



Och overallt hade nagon harig kille omsat sina ben.



Efter att ha gatt och klattrat i nastan en timme, 800 meter (!) kom vi fram till vandringens mal, en jattefin strand.



Dar kunde man slippra omkring pa ett mycket underligt underlag.



Och fina snackor fanns det.



Tur som vi hade lyckades vi ocksa fa syn pa en nasapa! Jattestor, hur cool som helst.



Nar vi kom tillbaka gick vi forbi den har skapelsen. Ratt snyggt i sin enkelhet, kan jag tycka.



Det fanns en restaurang och man skulle kunna tanka sig att de kan ha vilka priser som helst, men nej. Man kunde plocka pa sig hur mycket man ville for alldeles lagom lite pengar. Perfekt.



Efter att ha sovit i en overdrivet fuktig stuga vaknade vi vid attatiden av en duns, en small och prassel. Yrvaket sag vi oss omkring och insag ratt snabbt, fonstret ar oppet och vi har blivit ranade! I terrariet som stod langst in i rummet hade vi placerat ett kakpaket. Pa kvallen hade vi oppnat fonstret vid huvudsidan av sangen, men dragit for myggnatsfonstret. Och pa nagot jattekonstigt och imponerande satt hade denna lilla apa lyckats oppna myggnatet, hoppa over oss utan att vi markte det, oppna terrariet, ta kakorna och slanga sig over oss och ut genom fonstret, med kakorna i handen! Mycket markligt! Och duktigt, framfor allt.



Andra dagen bestamde vi oss for att ga en lite langre vandring. Da fick vi se sadana har coola vaxter, som koppar fulla med regnvatten.



Det ar helt otroligt fint i regnskogen. Och tyst. Forutom syrsor, faglar som visslar melodier och apor som gor nagot konstigt nasljud.



Man blir ratt stark av att backpacka.



Och det har ar ungefar det sotaste man kan se.



Och det har ar nog det roligaste. Fiskar som hoppar fram pa sina fenor.



Pa den har mysiga uteserveringen at vi alla maltider. En lunch hoppade plotsligt en apa rakt ner i min mat och slet at sig en kottbit med sas. Jag reagerade snabbt genom att sla till honom med boken jag hade i handen, varpa han tappade kottbiten pa min stol, jag slog honom en gang till, hans snappade at sig kottbiten igen och hoppade ivag. Valdigt knasigt. Det hela resulterade att jag inte ville ata mer fran min tallrik, att min bok var kladdig av sas och att alla tyskar log och skrattade mot mig.



Det har ar ocksa en kul aphistoria. Johan satt pa var veranda och laste, med ett apple bredvid sig. Helt plotsligt sitter en ratt stor apa dar, tar snabbt tag i applet och hoppar ivag. Det basta var att han satte sig ca 10 meter ifran oss och at upp hela applet. Snacka om att retas!



Nar vi skulle ta baten hem fick vi ga jattelangt. Ganska fascinerande, dar ar det annars havsbotten.



Och sa har glad var Johan over alla djurupplevelser vi fick i parken.

Tack for idag,
Joanna

Kommentarer
Postat av: Josephine

åååååååååh!

2009-04-10 @ 13:33:41
URL: http://josephineilola.blogg.se/
Postat av: Pappa Roger

häftigt..Glad Påsk!

2009-04-11 @ 09:35:08
URL: http://detarenhemlisfaktiskt.se
Postat av: John

Jaha. är det nåt kul på teve där nere då?

2009-04-11 @ 12:53:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0